شش نکته براي خلق جذابيت فردي (کاريزما)


 





 
کاريزما قدرتي نامملوس است که سبب مي شود افراد از شما پيروي کنند، در اطراف تان باشند و از شما تاثير و الگو بگيرند. هر فردي با تمايلات قوم گرايانه متولد مي شود و در چندين سال اول زندگي، معيار او همان رويدادهايي است که در اطرافش مي گذرد و ديد او به زندگي همان ديد و معيار است که به آن ديد دروني مي گوييم. بعضي از افراد اين ديد دروني را تا بزرگسالي حفظ مي کنند. چنين افرادي که همه چيز را با محوريت خود مي بينند، هيچ گاه نمي توانند ايجاد جاذبه کنند و افرادي پر طرفدار باشند.
افراد موفقي که مي خواهند تاثيرگذار باشند، دايره توجه و فعاليت هاي شان را به سمت بيرون از خود گسترش مي دهند، به گونه اي که از اتفاقات اطراف و شرايط ديگران آگاهند و گويي خود در آن شرايط قرار گرفته اند. آنچه آنها با اين عمل سعي در ايجاد و تقويت آن دارند، کاريزما يا جاذبه فردي است.

1- با اعتبار بالا عمل کنيد:
 

افرادي که در رفتار خود متناقص و غيرقابل پيش بيني هستند، ديگران را دفع مي کنند. در مقابل افرادي که در رفتار خود ثابت قدم هستند، ديگران را به سمت خود جذب مي کنند. براي ايجاد کشش در ديگران بايد صداقت داشته باشيد. در مورد اعتقاد خود، با ديگران صحبت کنيد و طبق آن عمل کنيد. در اين صورت آن قدر اعتبار داريد که مورد احترام ديگران واقع شويد.

2- جذاب باشيد:
 

با شخص مقابل خود به گونه ايي رفتار و برخورد کنيد که گويا مهمترين شخصي است که امروز ملاقات مي کنيد. به آنها لبخند بزنيد، نه يک لبخند کوتاه از روي اجبار، بلکه يک لبخند جادويي 2 يا 3 ثانيه اي. وقتي لبخند مي زنيد کمي به سمت طرف مقابل متمايل شويد و بگوييد: «چقدر من به تو علاقمندم. تو انسان بزرگي هستي. من مي خواهم بيشتر در مورد خوبي هاي تو بدانم.» به عبارت ديگر بايد با ديد مثبت به ديگران بنگريد و جملات بالا به شما در تلقين اين احساس کمک مي کند. شايد اين جملات به نظر شما احمقانه برسد ولي بعد از انجام اين عمل، خودتان از ارتباط و اعتقاد خلق شده شگفت زده خواهيد شد.

3- افزايش احترام:
 

براي اين منظور چند مهارت وجود دارد که با پرورش آنها فضاي احترام متقابل افزايش مي يابد. مثلاً صحبت کسي را قطع نکنيد، اگر مي خواهيد با افراد صحبت کنيد از آنها بپرسيد آيا براي گفتگو وقت دارند، به عقايد ديگران گوش کنيد، به خاطر داشته باشيد هيچ گاه خود را شخصي که همه چيز را مي داند نشان ندهيد يا در صحبت کردن آن قدر عجله نکنيد تا صحبت ديگران را تمام کنيد، نظر فرد مقابل را تفسير کنيد تا به آنها بفهمانيد که واقعاً به حرف آنها گوش داده ايد.

4- بي ريا نظر خود را ابراز کنيد:
 

افرادي که با شما کار مي کنند به نظر شما در مورد خود اهميت مي دهند. يک يادآوري يا قدرداني از کار خوب کارمندان و همکاران براي آنها ارزشمند است. در تعريف کردن از گفتن جملات کلي خودداري کنيد. مثلاً نگوييد: «کارت را بسيار عالي انجام ندادي.» سعي کنيد آن را شخصي تر کنيد مثل اين جمله: «اين بهترين تحقيقي بود که در شش ماه گذشته دريافت کرده ام. کارت عالي بود.»

5- تعاريف را پذيرا باشيد:
 

اگر يکي از اطرافيان از شما تعريف مي کند، از گفتن جملاتي مانند: «اين که چيزي نبود» يا «من اين کار را سالها قبل انجام مي دادم، اين که چيز جديدي نيست» خودداري کنيد. پس زدن يک ستايش هميشه سبب احساسات ناخواسته و تحقير کردن خود و طرف مقابل مي شود. فقط بگوييد: «متشکرم»، آن گاه احساس دلپذيرتري در هر دو طرف به وجود مي آيد.

6- موضع خود را مشخص کنيد:
 

افراد دوست ندارند با کساني که فکر مي کنند در مقابل آنها هستند همکاري کنند. وقتي که شما با بعضي از اعمال افراد مخالفت مي کنيد، آنها جبهه مي گيرند و فکر مي کنند با شخص آنها مخالفت مي کنيد. وقتي که مخالفت خود را با عقيده افراد ابراز مي کنيد. بخشي از مشکل مي شويد. اين بدان معناست که اگر جنگ آغاز شود، جنگيدن کار درستي به نظر مي رسد. پس بهتر نيست جنگي که لزومي ندارد شروع نشود؟ اگر در فکر عملي کردن کارهايي که در ذهن خود داريد هستيد، در حال شروع يک فرايند همکاري هستيد و اگر در آن موفق باشيد تبديل به فرد قدرتمندي شده ايد. اگر اين بار با کسي در تضاد فکري قرار گرفتيد، سعي کنيد بيشتر روي نظر فرد مقابل فکر کنيد.
منبع:کوچه ما شماره 7.